4 manieren om jouw leden meer te betrekken
Wereldwijd blijken verenigingen met dezelfde uitdagingen geconfronteerd te worden: verminderde ledenbetrokkenheid, duurzaamheid, personeelscrisis en digitale transformatie. Het niet juist reageren op deze uitdagingen, kan grote gevolgen hebben voor een vereniging. Want hoe houd je contact met je leden, en zorg je ervoor dat ze zich gehoord voelen, zonder fysiek contact? De belangrijkste oplossing om jouw leden betrokken te houden, is de leden centraal te stellen.
Om jouw leden exact te bieden wat ze nodig hebben, moet je allereerst ontdekken waar hun behoeftes liggen en wat ze verwachten van de vereniging. Door de volledige Member Journey in kaart te brengen, krijg je snel een overzicht van de mogelijkheden van jouw vereniging om in iedere fase de juiste member experience te bieden.
Probeer het lidmaatschap zo waardevol en relevant mogelijk te maken. Een persoonlijke ‘touch’ wordt door velen gezien als blijk van waardering. Wat heb je je huidige leden te bieden? Hoe aantrekkelijk is jouw vereniging voor je leden? Kun je je aanbod zo aanpassen, dat ze langer lid blijven?
In onderstaand overzicht worden de verschillende stappen van een mogelijke Member Journey beschreven.
Segmenteer jouw communicatie op basis van de behoeften van jouw leden. Door uitsluitend relevante informatie te verstrekken, voelen leden zich betrokken en serieus genomen. Creëer een zo concreet mogelijk klantenbeeld door slim gebruik te maken van verschillende tools: hoe vaak bezoekt een lid de website, hoe vaak maakt een lid gebruik van de helpdesks, zijn jouw leden geïnteresseerd in bijeenkomsten en/of online evenementen? Op die manier krijg je een compleet beeld van jouw leden, hun gedrag en communicatievoorkeuren.
Zodra je per individueel lid weet wat voor informatie en communicatie voor hem/haar relevant is, kun je je communicatie hier goed op afstemmen. Het ene lid heeft misschien meer visueel ingesteld en wordt aangesproken door een videoboodschap, terwijl een ander lid op zoek is naar meer feitelijke informatie. In dat laatste geval spreekt een pdf met data en specifieke feiten beter aan. Zo betrek je ieder individueel lid beter bij jouw vereniging.