4 manieren om jouw leden meer te betrekken

Wereldwijd blijken verenigingen met dezelfde uitdagingen geconfronteerd te worden: verminderde ledenbetrokkenheid, duurzaamheid, personeelscrisis en digitale transformatie. Het niet juist reageren op deze uitdagingen, kan grote gevolgen hebben voor een vereniging. Want hoe houd je contact met je leden, en zorg je ervoor dat ze zich gehoord voelen, zonder fysiek contact? De belangrijkste oplossing om jouw leden betrokken te houden, is de leden centraal te stellen.




Wat levert dit direct op voor jouw organisatie?

  1. Betrokken leden zijn meer tevreden dan niet-betrokken leden.
  2. Betrokken leden bevelen de organisatie veel vaker aan.
  3. Betrokken leden zijn minder geneigd om hun lidmaatschap op te zeggen.

Maar hoe maak je nu die switch en ga je écht member centric te werk?


STAP 1: Ga op onderzoek uit en breng de volledige Member Journey in kaart

Om jouw leden exact te bieden wat ze nodig hebben, moet je allereerst ontdekken waar hun behoeftes liggen en wat ze verwachten van de vereniging. Door de volledige Member Journey in kaart te brengen, krijg je snel een overzicht van de mogelijkheden van jouw vereniging om in iedere fase de juiste member experience te bieden.

Probeer het lidmaatschap zo waardevol en relevant mogelijk te maken. Een persoonlijke ‘touch’ wordt door velen gezien als blijk van waardering. Wat heb je je huidige leden te bieden? Hoe aantrekkelijk is jouw vereniging voor je leden? Kun je je aanbod zo aanpassen, dat ze langer lid blijven?

In onderstaand overzicht worden de verschillende stappen van een mogelijke Member Journey beschreven.



STAP 2: Communication is key!

Segmenteer jouw communicatie op basis van de behoeften van jouw leden. Door uitsluitend relevante informatie te verstrekken, voelen leden zich betrokken en serieus genomen. Creëer een zo concreet mogelijk klantenbeeld door slim gebruik te maken van verschillende tools: hoe vaak bezoekt een lid de website, hoe vaak maakt een lid gebruik van de helpdesks, zijn jouw leden geïnteresseerd in bijeenkomsten en/of online evenementen? Op die manier krijg je een compleet beeld van jouw leden, hun gedrag en communicatievoorkeuren.

Zodra je per individueel lid weet wat voor informatie en communicatie relevent voor hem/haar, kun je je communicatie hier goed op afstemmen. Het ene lid heeft misschien meer visueel ingesteld en wordt aangesproken door een videoboodschap, terwijl een ander lid op zoek is naar meer feitelijke informatie. In dat laatste geval spreekt een pdf met data en specifieke feiten beter aan. Zo betrek je ieder individueel lid beter bij jouw vereniging.



STAP 3: Benut de expertise van jouw leden

Daarnaast willen leden vaak iets bijdragen aan jouw vereniging en hun kennis delen. Richt daarom een community op, voor én door leden. Leden voelen zich meer verbonden wanneer ze iets kunnen halen én brengen binnen een vereniging. Een mooi voorbeeld is het delen van kennis. De expertise van het ene lid kan wellicht worden ingezet voor het oplossen van het probleem van een ander lid. Door de waarde van deze oplossing vervolgens actief te delen, kun je ook slapende leden overtuigen van de mogelijkheden van de community en ze opnieuw activeren. Hiermee ontstaat een netwerk van verbonden leden, wat bijdraagt aan de waarde van het lidmaatschap.

Ons advies is om dit serieus op te pakken en één persoon binnen je vereniging verantwoordelijk te maken voor de community. Om dit te ondersteunen, zijn er veel digitale oplossingen beschikbaar.


STAP 4: Investeer in je team

Tenslotte zorgt investeren in je team voor tevreden leden. Houd jouw medewerkers betrokken en zorg ervoor dat ze de behoeften van jouw leden goed kennen. Zorg voor een juiste samenstelling binnen jouw team, met genoeg creatieve spelers. Medewerkers die snel mee kunnen veranderen en in kunnen spelen op de behoeften van leden, op een creatieve manier, zorgen voor meer tevredenheid onder leden.

Help je leden met het juiste team
Jouw creatieve medewerkers kunnen een oplossing bieden voor collectieve problemen die door de branche worden ervaren. In deze tijden van personeelsschaarste bijvoorbeeld, kun jij jouw leden helpen met het vinden van de juiste medewerkers door de branche actief te promoten. Dit kan door het beschikbaar stellen van promotiemateriaal voor jouw leden, zodat zij minder moeite hoeven te doen om nieuwe medewerkers te werven.

Samen sta je sterker. Inventariseer dus steeds voor welke collectieve (nieuwe) problemen je als vereniging een oplossing kunt bieden.


Wil je meer leren over hoe je je leden (weer) kunt activeren? Bekijk onze ledenmonitor die we speciaal hebben ontwikkeld om de waarde van het lidmaatschap te vergroten:
✓ Luister naar jouw leden
✓ Leer van jouw leden wat je kunt verbeteren
✓ Realiseer een hogere ledenbetrokkenheid en waarde van het lidmaatschap

Bekijk hier hoe de vereniging van het jaar: ‘NHG’ de ledenmonitor inzet!
Bekijk onze video over de ledenmonitor.

Bezoek onze stand op het online jaarcongres van DNA op 18 november 2021!


Inschrijven kan eenvoudig via onderstaand formulier.




Leden voor de vereniging behouden? Breng het opzegrisico per lid in kaart en onderneem tijdig de juiste acties.

Heeft u interesse? Lees hier het volledige artikel!


Nieuws archief
Website feedback