Streven naar een 10 als Reviewcijfer is niet meer nodig!

Een cijfer van 4,2 ‐ 4,5 op een 5 puntschaal blijkt namelijk beter in staat om je online reputatie te ondersteunen en de sales een krachtige boost te geven.

Omgerekend naar een 10-puntschaal betekent dit dat een cijfer van 8,4 tot 9 de ideale score is om naar te streven.

Hogere scores leiden namelijk tot een verlies aan geloofwaardigheid en hebben daarmee een dalend effect op de koopintentie. In het artikel Too good to be true: 'the role of online reviews' features in probability to buy onderzochten Maslowa, Malthouse en Bernritter de samenhang tussen de hoogte van de beoordeling en de aantallen reviews op de koopintentie. Ook andere onderzoeken naar de samenhang tussen de hoogte van reviewscores en koopintenties wijzen uit dat de ideale reviewscore niet 5 sterren is maar ligt tussen 4.0 en 4.7 op een 5-puntschaal. Op een 10-puntschaal ligt dan de ideale waarde dus tussen 8 en 9,4. Opmerkelijk resultaat van dit onderzoek van Maslowa, Malthouse en Bernritter is dat extreem hoge beoordelingen zelfs een negatief effect hebben op de verkoop.

Ze leiden tot een verlies aan geloofwaardigheid. Enkele negatieve reviews vergroten juist de geloofwaardigheid. Wanneer consumenten het idee hebben dat negatieve reviews worden weggehaald neemt de geloofwaardigheid van de overgebleven reviews af. Uit ander onderzoek blijkt dat consumenten actief zoeken naar negatieve reviews om te achterhalen hoe leveranciers met klachten omgaan.

Uit het onderzoek komt statistisch onderbouwd naar voren dat een beoordeling van gemiddeld tussen de 4.2 en 4.5 'sterren' de verkoop doet stijgen en dat een gemiddelde waardering van meer dan 4.5 sterren leidt tot een daling in de verkoop. Een 5‐ster gemiddelde lijkt dan ook te mooi om waar te zijn. Ook meer reviews verzamelen en deze direct op je site zichtbaar maken? BusinessMonitor biedt nu al vanaf € 365 per jaar een complete Reviewmarketing oplossing.

Meer weten? KlantgerichtheidsMonitor

René Lagendijk