Review Marketing: Update 2017

Reviewmarketing ‐ Referral Marketing ‐ Word of Mouth

Review Marketing: update 2017!

Coverstory in Marketing Tribune 08 17: Reviewmarketing

Reviews worden steeds belangrijker. De klant begint steeds vaker zijn zoektocht met een grondige oriëntatie.

Wie doet het niet, even op Iens kijken voor je een restaurant reserveert. De recensie van een film lezen en voorbij het plot scrollen. Je zakenpartner opzoeken op LinkedIn. Het staat allemaal online. Op basis van reviews en feedback kom je vaak veel te weten. En los van de kwaliteit van je bevindingen, vorm je een eerste indruk.

Reviews, wat zijn ze waard? Wat leveren ze op? En hoe kun je er als ondernemer voordeel mee behalen?

BusinessMonitor is benieuwd naar de feiten.

Om te beginnen een definitie: 'Een online review is een beoordeling van een zakelijke of particuliere klant op een onafhankelijke vergelijkingssite of website van een (onafhankelijke) aanbieder'.

Een hele mond vol, maar bottom line gaat het bij reviews om de mening van je klant over je bedrijf, service, product, dienst, en soms zelfs over jou als ondernemer.

Klantmeningen zijn belangrijker dan ooit en bepalen veel meer dan vroeger je zakelijke succes. Ze verspreiden zich namelijk snel en gemakkelijk in allerlei vormen via sociale platformen als Twitter, Facebook, allerlei fora en natuurlijk de vergelijkingssites. Maar misschien nog belangrijker, ze blijven altijd online beschikbaar.

Dat negatieve recensies verstrekkende gevolgen kunnen hebben is algemeen bekend. Uit onderzoek van RTL nieuws blijkt zelfs dat er klanten zijn die met een negatieve review dreigen voor korting.

Als ondernemer lijk je weinig invloed te hebben op deze beeldvorming. Uiteraard streef je naar kwaliteit in de bedrijfsvoering, maar hoe kan je zorgen dat ook je tevreden klanten hun mening over je bedrijf delen?

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de mensen reviews leest en een kwart van de aankopen wordt gedaan aan de hand van een review. Daarmee bepaalt een kleine groep mensen wat wij kopen: de mensen die online reviews plaatsen. Dat maakt review marketing en het genereren van positieve mond-tot-mondreclame steeds belangrijker.

Online reviews zijn voor Nederlandse shoppers een van de belangrijkste factoren voor aanschaf. Een van de conclusies uit het onderzoek van Marloes Dobbe, dat de Anton Dreesman Scriptieprijs won: 'Review Marketing: het belang van online reviews'.

Vergelijkbare resultaten komen uit het jaarlijkse onderzoek van EuroPNstyles van communicatie-adviesbureau Porter Novelli. In de helft van de gevallen lezen Nederlanders voor aankopen boven de vijftig euro eerst online reviews. De waardering van de online recensies is met twintig procent een stuk lager, maar de invloed is onmiskenbaar.

Andere opmerkelijke feiten uit dit onderzoek:

  • Ruim 25% van de respondenten leest vaak online reviews.
  • Bijna 80% van de Nederlanders leest een review voordat ze een aankoop doen.
  • 20% hiervan hecht waarde aan deze online recensies.
  • 57% van de Nederlanders schrijft een online recensie na een GOEDE aankoop.
  • 59% van de Nederlanders schrijft een online review na een SLECHTE aankoop.
  • 14% van de Nederlanders is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die aanbevelen op fanpagina's van merken op sociale netwerken


  • Verzamelen en vergelijken:

    Er zijn vele partijen die hierop inspelen. Bied je cursussen en opleidingen aan, dan kan je in Nederland niet meer om vergelijkingssite Springest heen. Springest verzamelt en rangschikt reviews van deelnemers aan (zakelijke) trainingen en opleidingen. En met succes. Bezoekers weten Springest goed te vinden met haar grote hoeveelheid gewaardeerde content. Een mooi voorbeeld van de kracht van online reviews. Maar gaat het dan alleen om de hoeveelheid reviews?
    Toelichting telt:

    Uit onderzoek blijkt dat consumenten hun mening vooral baseren op de toelichtingen van reviews. Zij letten minder op statistische samenvattingen, zoals een bepaald aantal sterren of een gemiddeld cijfer. Mensen lezen dus vooral de tekstjes onder de waardering. En ook dat is herkenbaar! Als het onderwerp hygiëne onderwerp van discussie is, weet ik al dat dat appartement in Barcelona niks voor mij is.

    Volume telt mee:

    Toch telt ook het volume bij het bepalen van de waarde van reviews. De formule die McKinsey hiervoor heeft opgesteld is: Volume x Impact = Word-of-mouth equity. (Bughin et al,). Met andere woorden, er is een wetenschappelijke onderbouwing voor het effect van mond-tot-mond-reclame. Des te meer mensen het zeggen, des te meer mensen het geloven.

    Tijd dus om je Review Marketing onder de loep te nemen.

    Hoe wordt jouw bedrijf online gewaardeerd? Wat is de eerste indruk van jouw klanten? Zie jij reviews als een kans of bedreiging? BusinessMonitor adviseert je graag. Hoe je zelf klantmeningen kunt verzamelen. En hoe je deze kunt delen met de hele wereld, zodat je gevonden en gewaardeerd wordt op je werkelijke klantwaarde.

    Laat ook je klant aan het woord en maak reviews zichtbaar op je eigen website, op een vergelijkingssite en onder de paid search resultaten op bijvoorbeeld Google.

    René Lagendijk