workimg

LedenMonitor

Jongere generaties kijken anders naar verenigingen en lidmaatschappen dan oudere generaties. De "Babyboomers" (geboren tussen 1946-1964) zijn toe aan hun pensioen. De nieuwe generatie Y/millennials wordt langzamerhand de grootste groep op de arbeidsmarkt. Deze jongere generatie heeft een heel andere kijk op zaken als lidmaatschap. En het traditionele lidmaatschap sluit totaal niet aan bij de waarden van deze generatie. De jongere generatie...

  • heeft er een hekel aan als er iets aan ze verkocht wordt
  • werd altijd beloond voor deelname niet voor resultaten
  • heeft meer vertrouwen in leeftijdgenoten (peers) dan in ouders
  • doet actief onderzoek naar prijzen/ bekijkt reviews voor een aanschaf
  • wil weten welk verschil het lidmaatschap voor hen kan maken
  • wil geen zaken bezitten maar toegang hebben tot informatie, producten en diensten
  • verwacht buitengewone service
  • wil graag zelf het verschil kunnen maken

Verder zijn er specifiek in de Nederlandse situatie nog andere uitdagingen voor veel verenigingen. De overheid trekt zich voor een groot deel terug uit het financieren en ondersteunen van verenigingen. Subsidies worden afgebouwd en hiermee nemen de kosten voor verenigingen sterk toe. Ook worden zakelijke carrières steeds korter waarmee vaak de noodzaak om lid te zijn van een branche-, bedrijfs- of beroepsvereniging minder wordt. Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot buitengewone uitdagingen voor verenigingen in de strijd om relevant te blijven voor hun leden.

workimg

Sarah Sladek - The End of Membership

Sarah Sladek, leert ons dat er twee soorten leden zijn: gevers en nemers. Gevers zijn lid van een vereniging 'omdat het hoort' en zijn daarom bereid de contributie te betalen en de vereniging te steunen. Dit zijn voornamelijk babyboomers (1946-1964). Momenteel gaan er steeds meer babyboomers met pensioen, waardoor ze eerder geneigd zijn hun lidmaatschap op te zeggen. Nemers, daarentegen, zijn mensen die alleen lid willen worden als ze de waarde van het lidmaatschap inzien: als het iets toevoegt aan hun leven. Nemers zijn vooral mensen van de generaties X (1965-1981) en Y (1982-1995). Leden van generatie X en Y blijven korter hangen bij een vereniging en zijn minder betrokken. Voor het voortbestaan van verenigingen is het dus van groot belang dat zij deze verenigingen jongere generaties aantrekken door de toegevoegde waarde van het lidmaatschap te tonen: laten zien dat het lidmaatschap iets toevoegt aan het leven van de leden. Vanaf het moment dat een nieuw lid zich aanmeldt, heeft een vereniging volgens Sarah Sladek ongeveer 60 dagen de tijd om de waarde van het lidmaatschap te bewijzen. Binnen die periode moet een vereniging de beleving van het lidmaatschap (membership experience) zijn waargemaakt hebben om het lid te ook in de toekomst te kunnen behouden. Het lid moet het gevoel krijgen dat het lidmaatschap waarde toevoegt, dat het lid welkom is, gewaardeerd wordt en bij de vereniging betrokken wordt.

Aanpak: Leden, die al langer lid zijn, ontvangen één keer per jaar een uitnodiging voor een ledentevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken naar de tevredenheid en de loyaliteit van de leden. Omdat er gedurende het jaar iedere week leden benaderd worden ontstaat voor dit jaarlijkse onderzoek ontstaat een steeds actueel beeld van de ledentevredenheid. Uit dit onderzoek komen steeds weer de verbeterprioriteiten naar voren waarmee de vereniging het snelst de ledentevredenheid kan vergroten.

Tenslotte vindt er ook een Stop-onderzoek plaats onder de leden die het lidmaatschap opzeggen. In dit onderzoek wordt achterhaald waarom leden stoppen met het lidmaatschap. Dit onderzoek kan eventueel ook telefonisch worden uitgevoerd waarbij de resultaten rechtstreeks in de online vragenlijsten worden ingevoerd. Door middel van de ledenfeedback uit verschillende fasen krijg je handvatten om het beleid van de vereniging exact te laten aansluiten op de behoeften van de leden. Je signaleert eventuele risico's voor opzegging van het lidmaatschap voordat leden daadwerkelijk opzeggen. Door te focussen op deze risico's heb je de kans leden te behouden en het lidmaatschap nog waardevoller te maken. Belangrijke vragen voor inrichting van een Ledenmonitor

  • Wat is de reden om lid te zijn van je vereniging?
  • Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van het lidmaatschap?
  • Hoeveel leden heb je dit jaar en hoeveel zullen dat er volgend jaar zijn?
  • Welke leden overwegen op te zeggen?
  • Hoe kun je leden overtuigen lid te blijven?
  • Heb je al een member-gets-member actie opgezet?

Wil jouw vereniging haar doelstellingen ook realiseren met behulp van een LedenMonitor? Neem dan vandaag nog contact op. Wij denken graag met je vereniging mee.

Aan de slag

Onze aanpak is gebaseerd op de theorie van Sarah Sladek. Vraag op meerdere momenten je leden om input en stuur je vereniging ledengericht aan!


Het Ledenonderzoek

Bepaal samen met onze experts de vraagstelling voor de ledenraadpleging, het intake-onderzoek, ledenonderzoek en exitonderzoek.

Bepaal de analyses

Bekijk aan de hand van voorbeelden welke analyses je wilt uitvoeren en welke inzichten je zoekt

Stel managementdashboard samen

Kies de weergave van de belangrijkste indicatoren. Grafische rapportages bieden direct inzicht

Vind nieuwe leden

Kies waar je de ervaringen van leden gaat delen. Eigen site, socialmedia of vergelijkingssites

Leaflet

Download de leaflet

Bekijk een demonstratie dashboard

    Kies rechtsboven op deze pagina voor inloggen.
  • Gebruikersnaam: ledenmonitor
  • Wachtwoord: demo

Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking

X
Website feedback

Laat hier je feedback achter over onze website.

Ben je een fout tegen gekomen? Meld deze dan bij ons zodat we deze zo snel mogelijk kunnen oplossen.

Feedback geven

Foutmelding